banner joga

Jóga a strava

Správná a zdravá strava má velký vliv na rovnováhu ducha a těla. Ovlivňuje psychický i tělesný stav člověka, a právě proto je strava a její úprava přirozenou součástí jógy.

Obecně lze říci, že jógová strava má být lehce stravitelná, čerstvá, výživná a v přiměřeném množství. Mnoho tučného a těžkého jídla zatěžuje organizmus i mysl. Většina z nás si už vyzkoušela, jaké to je přejíst se. Nejen, že se cítíme bez energie a unavení, ale cítíme se otupěle a špatně se soustředíme.

Pokud se rozhodneme cvičit jógu a očekáváme, že se nám tím zlepší zdraví, musíme si uvědomit, že bez revize jídelníčku to nepůjde. Samotné cvičení sice tělo posiluje a zprůchodňuje energetické dráhy, je ale důležité, abychom si tělo dál nezanášeli „jedy", které tělo oslabují. Pak je totiž samotné cvičení marná práce.

A jaké je tedy správné stravování podle jógy?

Výběr potravin

Žijeme ve společnosti, kde není nouze o rozmanité potraviny, bohužel ne všechny jsou pro naše tělo dobré. Zkuste někdy porovnat chuť čerstvého rajčete ze zahrady a rajčete ze supermarketu, které si můžete koupit i uprostřed zimy. Spousta ovoce a zeleniny je chemicky upravována, rychlena a geneticky modifikována. Takové potraviny nejsou příliš vhodné. Stejně tak bychom se měli vyvarovat i některých sladkých potravin, jako je rafinovaný cukr (lze nahradit hnědým, melasou apod.), čokoláda nebo kakao (lze nahradit karobem). Co se týče masa, je také lepší jeho spotřebu minimalizovat. Je totiž těžce stravitelné a tím tělo zatěžuje. Druhým ohledem je i stránka etická. Je dobré si zodpovědět otázku, zda žijeme v takovém nedostatku, abychom museli zabíjet kvůli jídlu jiného tvora.

Úprava jídla

Každé jídlo by mělo být čerstvě připravené. V žádném případě nejsou vhodné různé instantní polévky, polotovary a vůbec ohřívaná jídla. Jedním z nejhorších vynálezů je mikrovlnná trouba, která mění strukturu potravin. Vhodné není ani jíst jídlo ihned po vyndání z lednice, protože je pro organismus příliš studené.

Ideálně by měly být používané čerstvé suroviny, zeleninu je lepší vařit v páře a je dobré přidávat koření, které podporuje trávení.

Zásady stravování

Konzumace jídla by měla být takovým malým obřadem. Jíst bychom měli, až máme opravdu hlad, abychom byli na jídlo připraveni. U jídla bychom měli být uvolnění, v žádném případě bychom neměli jíst ve spěchu. Čím dokonaleji ho rozžvýkáme, tím lépe se stráví. Pokrm by měl také dobře vypadat, protože opravdu jíme i očima. Vedle chuti vnímáme i vůni a podobu jídla.

Jíst dle ročních období

Když se podíváme na nabídku obchodů a supermarketů zjistíme, že po celý rok je k mání stejný sortiment. Díky tomu jsme si zvykli jíst pořád stejně, bez ohledu na roční období. To ale není dobře. Naše tělo vnímá změny v přírodě a reaguje na ně. V létě bychom měli jíst spíše lehké pokrmy (hodně zeleniny a ovoce, které zrovna dozrává), naopak v zimě potraviny těžší, které tělo zahřejí (kořenová zelenina, luštěniny).

Množství

K tomuto tématu lze dodat jediné: nepřejídat se. Mnoho jídla zatěžuje organismus a otupuje smysly.

Další informace

"jóga je cestou k sobě,
cestou ke štěstí."

Přehled kurzů