banner joga

4 tipy z ajurvédy, jak na podzim neonemocnět

Ájurvéda je komplexní léčebný systém, který je praktikován po celé Indii už více než 5000 let. Kromě jiného ajurvéda nabízí sezónní zdravotní doporučení, která se nazývají Ritucharya. "Ritu" v sanskrtu znamená období, a "charya" znamená následovat nebo dodražovat. Ritucharya nám tak umožňuje žít ve větší harmonii s cykly přírody.

V ajurvédě existují tři základní energetické charakteristiky nazývané dóša. Ty se různě skládají z pěti velkých elementů: prostoru, vzduchu, ohně, vody a země. V období podzimu je dominantní Pitta dóša složená z ohně a vody.

Co to pro nás znamená? Jak se tomuto období přizpůsobit, abychom zůstali zdraví?

1. Vyhněte se kořeněným jídlům

Protože je primárně tvořená ohněm, Pitta dóša způsobuje, že naše tělo se více vnitřně zahřívá než v jiných obdobích roku. Všimli jste si někdy, že i když na překyselení a / nebo pálení žáhy moc netrpíte, na podzim se vždy objeví?

Ajurvéda nám proto radí, abychom co nejvíce omezili příjem kořeněného jídla. Zkuste se vyhnout potravinám jako je červené a zelené chilli, wasabi či alkohol.

2. Nechte se sebe působit měsíční svit

Zatím co Pitta dóša je spojena se Sluncem (vzhledem k jejím tepelným vlastnostem), Měsíc je spojen se základní složkou těla zvanou Kapha dóša, která se skládá ze země a vodních prvků. Kapha dóša je pro tělo v tomto období přirozeně uklidňující, stabilní a uzemňující.

Jako moderní společnost postupně ztrácíme kontakt s přírodními prvky Slunce, Měsíc a větru. Ajurvéda nám naopak pomáhá se k přírodě vrátit a těžit z jejích přírodních léčivých schopností.

Ti z nás, kteří trpí přebytkem vnitřního tepla, ať už fyzicky nebo psychicky, z přílišného stresu, mohou snadno těžit uklidňující medicínu z Měsíce.

V Indii se dokonce slaví speciální svátek nazvaný Sharad Purnima, což je Měsíc v úplňku. Věří se totiž, že vystavit se záření Měsíce je velmi užitečné při zmírnění negativních účinků Pitta dóšy, kam patří mnoho druhů zažívacích, kožních, krevních a lymfatických poruch.

3. Nepřehřívejte se při cvičení

Přebytečný výkon v tomto ročním období výrazně zhoršuje již dominantní Pitta dóšu, a proto ajurvéda doporučuje snížit intenzitu a dobu trvání našeho cvičení. Podzim je skvělá část roku, kdy se obrátit spíše k pránájámě (dechovému cvičení), trávit více času meditací či relaxací, a pravidelně se procházet pod měsíčním světlem. To prospěje vašemu tělu i mysli.

4. Používejte kokosový olej

Pro ty, kteří mají zdravý a dostatečně silný trávicí systém, bude přínosné zkusit vaření s kokosovým olejem a těžit z jeho výživných a uzemňujících vlastností.

Můžete ho také lehce rozehřát a použít při ajurvédské olejové masáží Abhyanga, která bude mít zpevňující vliv na svaly a pomůže zklidnit mysl.

Přejeme vás krásný a ve zdraví prožitý podzím!

Zdroj: http://www.elephantjournal.com/2014/10/staying-healthy-this-fall-4-seasonal-tips-from-ayurveda/

Další informace

"jóga je cestou k sobě,
cestou ke štěstí."

Přehled kurzů