banner joga

Ardha Matsjendrásana

Jedna 32 hlavních ásan, které uvádí Ghéranda sanhita. Je pojmenována po mudrci Matsjendrovi, který žil v 9. - 10. století a je považovaný za jednoho z hlavních zakladatelů hathajógy. Podle legendy byl původně rybou, která pozorovala Šivu, jak na břehu řeky učí Parvátí jógu. Když si všiml, že ho ryba pozoruje, proměnil ji v člověka, aby mohl šířit jógu mezi lidmi. Podle tradičních textů zvyšuje chuť k jídlu a probouzí sílu Kundaliní.

Matsjendrova pozice

Kategorie:

Torzní pozice

Náročnost:

Mírně pokročilí

Provedení:

  1. Výchozí pozicí je sed s nataženýma nohama, dandásana.
  2. Pokrčíme levou nohu a položíme ji na zem tak, že se pata dotýká pravé hýždě.
  3. Pokrčíme pravou nohu a chodidlem ji umístíme před levé koleno.
  4. S výdechem se natočíme doprava a levým loktem se opřeme o pravé koleno, dlaň směřuje vzhůru. Pravou dlaň volně položíme za tělo na zem.
  5. Díváme se za sebe přes pravé rameno.
  6. V pozici zůstáváme na několik nádechů a výdechů.
  7. Návrat z pozice s nádechem. Vyměníme nohy a provedeme na druhou stranu.

Varianty:

  • V pozici můžeme levou ruku nechat nataženou a chytit se pravého nártu.
  • Pravou ruku můžeme ohnout za záda.
  • V jiné variantě lze levou ruku protáhnout pod kolenem, pravou ohnout za zády a ruce spojit.

Tipy pro začátečníky:

  • V pozici vytahujeme páteř do výšky. Hlídáme si, aby zůstala vzpřímená, kolmo k zemi. Ramena jsou ve stejné výšce.
  • Pozor na záklon hlavy. Krční páteř je v prodloužení páteře. Bradu lehce přitahujeme ke krční jamce.
  • Dáváme pozor, aby celá hýždě zůstávala na podložce.
  • S každým výdechem je možné levou rukou lehce zatlačit do kolena a zvětšit torzi, s nádechem zase povolit.
  • Po provedení na obě strany uvolníme a prodýcháme zádové svaly, nejlépe v některé předklonové pozici, například pozici dítěte.

Působení:

  • Pozice významně působí na záda, protože protáčí celou páteř od základu až ke krční páteři. Působí proti skolióze a protahuje zádové svaly.
  • Masíruje orgány v břišní dutině, působí proti zácpě.

Kontraindikace:

  • Problémy v břišní dutině zejména kýla a vředové choroby.
  • Zvětšená štítná žláza.
  • Těhotenství.

Praxe:

  • Pozici je vhodné zařadit po záklonových a předklonových pozicích.