banner joga

Paščimóttanásana

Paščimóttánásana, v češtině pozice kleští, je předklonovou pozicí ze sedu. Je velmi silná. Pokud ji zvládneme, stane se pro nás relaxační pozicí po náročných záklonech. Prohlubuje pokoru, pomáhá nám navrátit se sami k sobě a přijímat život v celé jeho kráse.

 

Pozice kleští

Kategorie:

Předklonové pozice

Náročnost:

Mírně pokročilí

Provedení:

  1. Výchozí pozicí je sed s nataženýma nohama, dandásana.
  2. S nádecehm zvedneme natažené paže do vzpažení.
  3. S výdechem se s co nejvíce rovnými zády předkláníme k nohám.
  4. V pozici volně dýcháme. Nepokrčujeme kolena. Páteř vytahujeme do délky. Přitahujeme břicho ke stehnům, hlavu neskláníme, ale je v protažení páteře. Hlavu vytahujeme z ramen.
  5. S nádechem se vracíme do sedu a vzpažení.
  6. S výdechem spustíme paže.

Tipy pro začátečníky:

  • Do předklonu jdeme pouze tak, jak nám tělo dovolí, abychom nezačali pokrčovat kolena.
  • Nácvik pozice můžeme začít poloviční variantou (jedna noha je natažená, druhá pokrčená jako při motýlku).
  • Pozici lze také nejprve cvičit bez výdrže, tzn. že s výdechem jdeme do předklonu a s nádechem se hned vracíme zpátky do sedu.
  • Pokud zůstáváme v pozice, můžeme pracovat s dechem. Při výdechu se zkusíme více přitáhnout k nohám a s nádechem povolíme.

Působení:

  • Stimuluje orgány v břišní dutině.
  • Protahuje nohy a zádové svaly.
  • Zklidňuje.

Kontraindikace:

  • Problémy v břišní dutině.
  • Problémy s páteří.

Praxe:

  • Pozice je vhodná po záklonových pozicích jako je například pozice velblouda, kola a další.