banner joga

Sarpásana

Had je ve většině kultur uctívané zvíře. Je spojován s moudrostí, jistotou a hrdostí. Snad právě jeho síla a moudrost daly vzniknout i určitým obavám, které v některých kulturách hada démonizovaly.

Sarpásana je na provedení jednoduchá pozice, její význam je ovšem zásadní. Pomalé a jemné zvedání a rozevírání hrudníku symbolizuje klid a rozvahu hada. Člověk stále zůstává při zemi, ale přitom se otevírá světu, životu a výzvám, které k němu přicházejí.

Pozice hada

Kategorie:

Náročnost:

Provedení:

  1. Výchozí pozicí je leh na břiše.
  2. Čelo je opřené o podložku, ruce jsou natažené za zády, prsty propletené.
  3. S nádechem zvedáme trup od podložky, ruce táhneme k patám, rozevíráme hrudník a stahujeme lopatky. Hlava je vytažená z ramen a mírně ji zakláníme.
  4. V pozici zůstáváme v zádrži dechu.
  5. S výdechem povolíme ruce, hrudník pomalu vracíme na podložku a čelo opřeme o zem.
  6. S dalším nádechem jdeme znovu do pozice.

Varianty:

  • Variantou sarpásany je pozice člunu navakásana, kdy v pozici pokrčíme nohy v kolenou tak, že holeně jsou kolmo k zemi.

Tipy pro začátečníky:

  • Zpočátku není nutné v pozici zůstávat se zádrží dechu. S nádechem se zvedáme do pozice a s výdechem se hned zase vracíme. Zádrže zařazujeme v případě, že je máme natrénované z dechových cvičení a že nám pozice nedělá problémy.
  • Po cvičení je dobré zařadit pozici dítěte nebo jinou podobnou relaxační pozici.

Působení:

  • Posiluje zádové svaly.
  • Stimuluje orgány v břišní dutině a štítnou žlázu. Podporuje trávení a činnost ledvin.
  • Příznivě působí na srdce a plíce.

Kontraindikace:

  • Problémy v břišní dutině zejména kýla a vředové choroby.
  • Problémy s páteří.
  • Těhotenství.

Praxe: