banner joga

Sumeruásana

Pozice horysumeruasana

Kategorie:

Náročnost:

Provedení:

    1. Výchozí pozicí je vadžrásana - sed na patách.
    2. S nádechem se zvedněte do vysokého kleku a předpažte ruce.
    3. S výdechem přejděte do pozice na čtyřech (polohy kočky) - mardžariásany.
    4. S nádechem ohněte špičky na nohou a zdvihněte pánev. Ruce jsou dlaněmi opřené o podložku, nohy jsou propnuté a celá chodidla jsou na podložce, hlava je mezi rameny, lopatky tlačíte k sobě, aby byla záda úplně rovná.
    5. V poloze volně dýchejte.
    6. S některým dalším výdechem se vráťte do mardžariásany, s nádechem do vysokého kleku, s výdechem dosedněte na paty do vadžrásany.

      Varianty:

       
      • Pozici lze zaujmout také ze stoje: s nádechem předpažte a s výdechem se předkloňte, položte dlaně na zem a zaujměte pozici, jak je popsáno výše.
      • Adhómukhašvánásana dle Iyengara: Výchozí pozicí je leh na břiše, chodidla jsou mírně od sebe (na šířku pánve), ruce jsou pokrčené, dlaněmi se opírejte o podložku vedle těla v úrovni hrudníku. Pokrčte nohy a zvedněte trup tak, že zaujmete mardžariásanu. Špičkami se opřete o podložku, propněte nohy a zvedněte pánev. Nohy protlačujte dozadu, trup posouvejte k nohám a hlavu položte na podložku.
      • Meruásana dle svámího Gítánandy: Výchozí pozicí je kókilásanu - pozice kukačky. Pozici hory zaujměte s výdechem, kdy zvednete hýždě. Naopak s nádechem se vraťte do kókilásany.

      Tipy pro začátečníky:

      • Vždy se snažte mít propnuté nohy, pokud je to problém, nedávejte paty až na podložku.
      • Ásanu je možné cvičit jako dynamické cvičení: s nádechem se v poloze uvolněte a s výdechem zkuste přiblížit paty k zemi. Těžiště se tak přesune z rukou více na nohy. S nádechem těžiště opět přesuňte na ruce. Několikrát opakujte.

      Působení:

      • Protahuje mezilopatkové svaly a lýtka.
      • Uvolňuje páteř.
      • Posiluje paže, záda a nohy.
      • Aktivuje krevní oběh, prokrvuje hlavu.
      • Pomáhá při menstruačních potížích a v menopauze.
      • Zlepšuje trávení.
      • Odstraňuje bolest hlavy a únavu.

      Kontraindikace:

      • Vysoký krevní tlak.
      • Zelený zákal a vysoký nitrooční tlak.
      • Závratě.
      • Bolest v zápěstí.

      Zajímavosti: