banner joga

Jóga a dýchací cvičení v sezóně alergií

Sezónní alergické rýmy, často označované jako senná rýma, jsou v určitých ročních obdobích spouštěny velkým množstvím pylu ve vzduchu. Pyly ambrózie jsou nejagresivnější na podzim, zatímco na jaře alergie způsobují nově kvetoucí stromy a trávy. Víme, že jóga může pomoct v boji proti nachlazení, tak proč ne taky proti alergii?

Ačkoli mnoho lidí nachází úlevu od alergie v lecích, je dobré vyzkoušet i několik jógových postupů, které mohou pomoci ke zmírnění příznaků alergie, včetně rýmy a zánětu vedlejších dutin nosních.

Sice ještě nevznikly studie, které prokazují zmírnění alergie u lidí, kteří tyto jógové techniky využívají, ale neexistuje také žádné riziko. Takže pokud trpíte alergií, stojí za to to vyzkoušet. Navíc existují studie, které prokazují vliv jógy na imunitní systém a celkově úžasné léčivé účinky jógy.

Doporučená dechová cvičení

Zářící lebka – Kapalabháti
Technika kapalabháti se řadí jak mezi dechové techniky, tak mezi techniky očistné, neboť mimo jiné pročišťuje nos a čelní dutiny. Skládá ze série rychlých, silných výdechů a pomalých, jemných nádechů. Napomáhá pročistit nosní dutiny, kde se alergeny usazují, a tak ulevuje od podráždění.

Střídavý dech
Nádí šódhana patří mezi základní dechové techniky. Jedná se o střídavý dech, při kterém střídavě nadechujeme a vydechujeme pravou a levou nosní dírkou. Nádí jsou kanálky, kterými prochází vitální energie, a šódhana znamená očista. Jedná se tedy o dech, při kterém pročišťujeme nádí a napomáháme lepšímu proudění energie. U této praktiky musíte být schopni dýchat oběma nosními dírkami, což velmi silná alergie někdy nedovoluje.

Doporučené ásany

Stoj na ramenou a další obrácené jógové pozice otevírají nosní dírky pro lepší odvodnění. Nebuďte ale v těchto pozicích déle než několik minut. Pozice mostu a další záklonové pozice otevírají hrudník a plíce, což vám usnadní dýchání.

Doporučené druhy jógy

Někteří si myslí, že energické cvičení, které tělo ohřeje, alergii zhorší, zatímco jiní tvrdí, že pořádně se vypotit pomůže k celkovému pročištění. Záleží to především na vašich pocitech. Pokud spadáte do první skupiny, je ideální Hatha jóga, Iyengar jóga nebo lehká Vinyasa. Tyto typy jógy vaše tělo protáhnou bez generování přílišného tepla. Pokud vám teplo pomáhá, můžete vyzkoušet Bikram nebo Ashtanga jógu.

Zdroj: http://yoganonymous.com/yoga-poses-breathing-exercises-seasonal-allergies

Další informace

"jóga je cestou k sobě,
cestou ke štěstí."

Přehled kurzů