banner joga

Když se nám nedaří zklidnit mysl

Lehce se to řekne, provedení ale kolikrát není vůbec jednoduché. Něco Vás stresuje nebo zlobí, tak se posadíte, zavřete oči a snažíte se pozorovat svůj dech. Vaše mysl ale neustále někam odbíhá. Vždy, když si to uvědomíte, tak se vrátíte k pozorování dechu, za chvíli jste ale zase už někde jinde. Takto to jde pořád dokola, až ztratíte trpělivost a pokus o zklidnění vzdáte. Nakonec se cítíte ještě hůř.

Vždy, když se snažíme takto zklidnit, naše mysl se ještě více rozbouří. Pokud jste plní napětí a stresu, může být ta bouře v dané chvíli tak obrovská, že je potřeba opravdu velké disciplíny a vytrvalosti, abychom ji zklidnili. Je ale možnost, jak si pomoci, jak před vlastní meditací svoji mysl alespoň trochu uklidnit.

Pokud se snažíte o zklidnění, začněte něčím dynamickým. Ideální je třeba pozdrav slunci. Samozřejmě i ten se dá dělat bezmyšlenkovitě, ale fyzická námaha a nutnost sladit dech s pohybem nám lépe připoutají mysl k tomu, co právě děláme, než když si hned sedneme do meditačního sedu. Stejně jako u běhu nebo jiného fyzického pohybu se míra stresu lehce sníží.

Po pozdravu slunci můžete udělat ještě několik dalších pozic, které máte oblíbené a kde cítíte, že Vám pomáhají. Jako poslední doporučuji stoj na hlavě nebo jinou obrácenou pozici. Účinky těchto ásan jsou tak silné, že následná relaxace či meditace bude už daleko snazší. Při obrácených pozicích se Vám nahrne krev do hlavy, díky čemu se okysličí mozek a projasní mysl. Naopak krev lépe odchází z nohou, čímž je uvolní a vy se pak cítíte lehčí.

Po několika minutách se vraťte z obrácené pozice do lehu na zádech a uvolněte se. Vaše tělo, pocity a dech se Vám budou lépe vnímat a mysl nebude tolik utíkat od přítomného okamžiku. Až budete chtít změnit polohu, zvedněte se do sedu a zkuste pozorovat svůj dech. Uvidíte, že po této přípravě to bude snazší.

Další informace

"jóga je cestou k sobě,
cestou ke štěstí."

Přehled kurzů