banner joga

Vadžrásana

Diamantový sedvadzrasana

 

Kategorie:

Náročnost:

Provedení:

  1. Z vysokého kleku dosedneme s výdechem na paty. Ruce jsou volně položené na stehnech, páteř je vzpřímená.
  2. V pozici volně dýcháme.

Varianty:

  • Utthitavadžrásana - vysoký diamantový sed: Paty jsou přímo pod hýžděmi. Paty ani chodidla se nerozestupují do stran.
  • Paravrttivadžrásana - uvolněný diamantový sed: Paty se oddálí a hýždě dosednou na klenbu chodidel.
  • Paripúrnavadžrásana: Nohy jsou obráceny směrem ven tak, že se chodidla dotýkají vnitřní hranou země. Hýždě jsou mezi patami a spočívají přímo na podložce.

Tipy pro začátečníky:

  • V případě, že ucítíte bolest nebo křeč v nohou, s nádechem se pomalu zvedněte do vysokého kleku a s výdechem zase dosedněte na paty. Pokud křeč neustoupí, přesedněte do sedu s nataženýma nohama a nechte dokrvit nohy. Při nácviku nespěchejte. Cvičte zpočátku třeba jen půl minuty a výdrž postupně protahujte.

Působení:

  • Působí hlavně na spodní část zad.
  • Ovlivňuje trávicí soustavu. Doporučuje se tuto polohu zaujímat po jídle pro lepší trávení.
  • Prokrvuje hýždě, stehna a lýtka. Pomáhá předcházet a léčit křečové žíly.

Kontraindikace:

  • Poranění kolen a kotníků.

Zajímavosti:

 
  • Termín "diamantový" se v souvislosti s touto pozicí užívá pro její pevnost a stabilitu.
  • Je velmi častou výchozí pozicí pro další ásany.
  • Pozice je vhodná pro meditaci a pránájámická cvičení.