Jak online kurzy fungují?

  • Kurzy obsahují lekce (v podobě on-line videí) po cca 1 hodině.
  • V den objednání kurzu obdržíte na zadaný e-mail první lekci.
  • V případě, že jste si objednali kurz, který obsahuje více lekcí, budete následně v periodě 7 dní dostávat další lekce.
  • Všechny lekce jsou přístupné kdykoliv zpětně.

Vybrat si on-line kurz

banner joga

Záklonové jógové pozice

Záklonové pozice patří k fyzicky těžším. Jsou poměrně náročné na páteř, proto by jejich nácviku měla předcházet důkladná příprava zaměřená na protažení a rozhýbání páteře a posílení zádových svalů. Záklonové pozice jsou zrádné. U řady z nich jdeme z kleku nebo stoje do záklonu a pokud nebudeme respektovat svoje tělo a jeho možnosti, může se stát, že se dostaneme za svoji hranici a přepadneme. Proto je lepší začínat s pozicemi, ve kterých se zvedáme ze země. Příkladem může být pozice kobry - bhudžangásana nebo pozice na ramenou - kandharásana. U těchto pozic se prohýbáme jenom tak, jak nám samo tělo dovolí a "neohrožuje" nás gravitační síla.

Veškeré záklonové pozice je třeba provádět s maximální opatrností a pozorností a předcházet by jim měla důkladná příprava. Při záklonových pozicích může docházet k závratím, proto bychom měli opravdu cvičit pomalu a dělat raději kratší výdrže a více pozice opakovat, dokud nebudeme cítit, že se v dané pozici můžeme uvolnit a zůstat v ní delší dobu.

Při cvičení záklonů by záda neměla být v napětí. Záklonové pozice bychom vždy měli kompenzovat, tzn. měla by následovat některá z pozic předklonových a uvolnění zádových svalů v torzních pozicích. Záklonové pozice v drtivé většině cvičíme s nádechem, protože při nich rozevíráme hrudník.

Ideálním průpravným cvikem je mardžariásana nebo vjághrásana, tedy předozadní cvičení, které protáhne páteř v žádaném (předozadním) směru a uvolní záda.

Záklonové pozice otevírají hrudník, čímž posilují sebejistotu, mají tak výrazný vliv na psychiku. Na fyzické úrovni protahují páteř a uvolňují zádové svaly. Mají pozitivní vliv na trávení. Stimulují nervový systém, odstraňují bolesti hlavy, stres a napětí, dodávají energii.
Záklonovým pozicícm se vyhýbáme při problémech s páteří, se srdcem a při vysokém krevním tlaku. Vůbec nebo opatrně cvičíme v těhotentví a při menstruaci.