banner joga

Alfa a omega lidského zdraví - konopné semínko

Když se řekne konopná semínka, mnozí si představí semena na sadbu a pěstování. Málokdo však ví, že konopná semínka, podobně jako slunečnicová, dýňová, nebo lněná, v sobě skrývají nemalé bohatství látek, které jsou pro lidský organismus velice cenné a nenahraditelné. Konopná semínka byla součástí lidské výživy po tisíce let, avšak v dnešní době se o jejich přínosu příliš nemluví.

Poklad v malém semínku

Takto můžeme bez nadsádky hovořit o konopných semínkách. Svou výživovou hodnotou předčí i nejkvalitnějši maso. Konzumací konopných semínek dodáte Vašemu tělu všechny potřebné látky pro jeho správné fungování. Obsahují všechny základní aminokyseliny, vitamíny (A, B, B1, B2, B3, B6, PP, C, E a F) a minerály (draslík, hořčík, vápník, hořčík, fosfor, zinek…).

Vitamíny skupiny B jsou nezbytné pro správné fungování nervové soustavy, pomáhají proti únavě a zlepšují stav všech tkání, což je nejlépe pozorovatelné na stavu pokožky a vlasů.

Cenný je především obash esenciálních nenasycených mastných kyselin omega 3 (kyselina linolenová) a omega 6 (kyselina alfa-linolová).

Tyto látky jsou důležité zejména pro řízení a souhru životních procesů v organismu, správnou funkci buněčných stěn, nervů, imunity a srdečně-cévního systému, slouží také jako zdroj energie. Mají antioxidační účinky.

Olej z konopných semínek je ideálním doplňkem stravy pro osoby trpící atopickým ekzémem, ty jej navíc mohou používat i zevně. Je vhodný i pro citlivou pokožku, chrání ji před vysoušením.

Přínos a využití konopných semínek a oleje

Díky obsahu kyseliny linolenové a kyseliny alfa-linolenové pomáhají konopná semínka k udržení správné hladiny cholesterolu a cukru v krvi, dalé zlepšují průběh zánětlivých procesů v oblasti srdce a cév.

Podporují a zlepšují imunitní systém a proto se doporučují jako podpůrná léčba při autoimunitních onemocněních, jako je například roztroušená skleróza, revmatoidní artritida, lupus, či při rakovině.

Vhodné jsou také v období zvýšených nároků na organismus – pro duševně a fyzicky pracující, těhotné a kojící ženy, dospívající a starší osoby.

Omega-3 mastné kyseliny jsou totiž významně zastoupeny v nervových tkáních, proto jejich dostatek pomáhá uchovat mozek a nervy zdravé.

Bez semínka na večírek? Nikdy!

Pokud se chystáme na večírek či oslavu, kde se nevyhneme konzumaci alkoholu, měli bychom několik hodin předem sníst hrstku konopných semínek. Obsah tuku zpomalí vstřebávání alkoholu v krvi a vitamín B3 pomůže organismu se s alkoholem lépe vyrovnat.

Konopné semínko je také ideální potravinou pro aktivní sportovce. Obsažený hořčík je totiž výborným prostředkem proti svalovým křečím. Pokud se snažíte nabrat svalovou hmotu a jíte potraviny bohaté na bílkoviny, pak je pro udržení rovnováhy v organismu nezbytné zvýšit příjem vitamínu B6, obsažený mimo jiné i v konopném semínku. 

Loupaná či neloupaná?

Konopná semínka můžete konzumovat ve dvou formách, loupaná a neloupaná. Loupaná konopná semínka mají jemnější oříškovou chuť, připomínající slunečnicová semínka, nebo sezam. Jsou přímým zdrojem bílkovin a tuků. Neloupaná jsou křupavá a obsahují navíc ve slupce vlákninu a minerály.

Další způsob využití konopných semínek je například jemně mletá konopná mouka, nebo konopný protein.

Z konopných semínek je také možné vyrobit například mléko, nebo je lze přidávat do běžných jídel, do jogurtů, nebo chroupat jen tak samotná. Záleží jen na Vaší gurmánské fantazii.

Zajímá Vás více informací o konopí? Čtěte ZDE.

Další informace

"jóga je cestou k sobě,
cestou ke štěstí."

Přehled kurzů