banner joga

Jak se vyrovnat s podzimním počasím?

Podzim je období dozrávání a sklizně. Člověk sklízí, co zasel. Chladnější a větrnější podnebí prověřuje, jak dobře jsme se o sebe starali, jak odolný je náš organismus.

Na podzim se obvykle rychle střídají teploty. Ať už to jsou chladná rána a relativně teplé dny nebo studený vítr a teplé sluníčko, oboje zatěžuje náš organismus, který se musí přizpůsobovat. Pokud nejsme dostatečně odolní a nedokážeme se přizpůsobit, lehce podlehneme nějaké viróze nebo nachlazení. O své zdraví bychom se měli starat neustále, na podzim ale se zvýšenou péčí. Podzim je pod vlivem váty, což je pohyblivá, chladná a lehká dóša. Proto je třeba hledat způsoby, jak se zahřát a uzemnit.

Zde je pár tipů, jak na to:

  • Na začátku podzimu ještě můžeme zůstat u lehčích jídel, postupně by ale strava měla být více zahřívající. Podzim nabízí mnoho druhů čerstvé zeleniny a ovoce, byla by škoda toho nevyužít. Ideální jsou pokrmy vařené nebo dušené.
  • Pít bychom měli více teplých nápojů jako jsou bylinné čaje nebo obilná káva. Výborné jsou také čerstvé zeleninové šťávy nebo mošty. Nepijte je ale chlazené, ideální je pokojová teplota.
  • Teple se oblékejte. Sluníčko ještě hřeje, ale vítr už je studený.
  • Zahřát tělo a rozproudit energii pomůže masáž - nejlépe teplým sezamovým olejem.
  • Snažte se užít světla, bude ho čímdál méně. Vstávat bychom proto měli mezi 5. a 7. hodinou.
  • Při praxi jógy je dobré se zaměřit na dechová cvičení. Například nádí šódhana pomáhá předcházet rýmě a nachlazení.
  • Relaxaci v šavásaně můžete nahradit procházkami v přírodě. Barevný podzim je ten nejlepší balzám pro duši.
  • Snažte se vytvořit si pravidelný rytmus, ať už je to pravidelná strava, ranní vstávání nebo praxe jógy. Pravidelnost vám pomůže se ukotvit a udržet rovnováhu.

Další informace

"jóga je cestou k sobě,
cestou ke štěstí."

Přehled kurzů